اعتیاد ماهواره‌ای موجب غفلت‌زدگی از زمان و مکان می‌شود
تحقیق راجب یکی ازاسیب های نوپدید اجتماعی اعتیاد به اینترنت
تاریخ : جمعه 24 بهمن 1393
نویسنده : کیمیا فانی

قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: اعتیاد ماهواره‌ای موجب غفلت‌زدگی از زمان و مکان در فرد می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، مصطفی شریعتی رودسری با اشاره به عصر اطلاعات و تکنولوژی اظهار کرد: انسان به دلیل ارتباط‌هایی که از طریق رسانه‌ها با جهان برقرار می‌کند، ممکن است در این‌باره منفعل یا فعال باشد.

وی ادامه داد: انسان هر قدر از هوشمندی، دانایی و عقلانیت برخوردار باشد می‌تواند حاکمیت فعال و دانایی‌محور داشته باشد.

شریعتی افزود: اگر انسان بخواهد تحت تاثیری که رسانه‌ها حاکم می‌کنند تنها مصرف کننده باشد، مجبور است مدل زندگی خود را تغییر داده و آن را دایم سیال نگه‌دارد.

قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه مصرف کننده ماهواره نمی‌تواند پایداری در فهم از هستی پیدا کند، تصریح کرد: حدود 5 سال در مورد اعتیاد ماهواره‌ای مطالعه انجام دادم و ادبیات آن را از منابع و مراجع مختلف بررسی کردم.

وی به تحقیق درباره افرادی که مصرف کننده تولیدات رسانه‌های تصویری، مکتوب، شنیداری و مجازی هستند، اشاره کرد و گفت: سازمان‌های بزرگی مانند انجمن روانپزشکان آمریکا یا انجمن توانمندی بیماری‌ها در دنیا تاکنون به موضوع اعتیاد ماهواره‌ای نپرداخته‌اند.

شریعتی، تحقیق در مورد اعتیاد ماهواره‌ای را مطالعه‌ای پایلوت برای روانپزشکان، روانشناسان و مشاورانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، دانست و ابراز کرد: صاحبان درمانگاه روانشناختی می‌توانند تحقیق درباره اعتیاد رسانه‌ای را ادامه دهند.

قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، به تعریف اعتیاد ماهواره‌ای پرداخت و بیان کرد: وقتی فرد در طول یک هفته بین تمام گزینه‌های قابل دسترسی به رسانه‌های مکتوب، شنیداری، تصویری و مجازی احساس اجبار مستمر و بدون زمان برنامه‌های ماهواره‌ای را دارد و در صورت تغییر یا تعویض آن برنامه دچار ناراحتی رغبتی، نگرشی و هیجانی می‌شود، مبتلا به اعتیاد ماهواره‌ای شده است.

وی با تاکید بر اینکه علایم بقیه اعتیادها در معتاد ماهواره‌ای وجود دارد، خاطرنشان کرد: فرد یک نوع بی‌قراری دسترسی به ماهواره پیدا می‌کند.

شریعتی به عدم تحمل فرد در برابر محدود شدن ساعت‌های تماشای ماهواره اشاره کرد و افزود: اعتیاد ماهواره‌ای موجب غفلت‌زدگی  از زمان و مکان در فرد می‌شود.

قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، بدخوابی یا اختلال در خواب، اضطراب و بد خلقی، چاقی و اضافه وزن، تنبلی و سستی در تحرک و فعالیت‌های جاری را از علایم اعتیاد ماهواره‌ای خواند و اذعان کرد: اختلال گوارشی، از دست دادن فرصت‌های فعالیت‌های روزانه، تاری ذهن یا شعور، عدم دقت در شناخت عناصر واقعی، و وارونگی فعالیت‌ها و عملکرد ذهن در آنها از علایم اعتیاد ماهواره‌ای است.

توهم واقعیت‌انگاری از علایم اعتیاد ماهواره‌ای است

وی، وابستگی به رسانه‌های تصویری، سرگردانی بین ماهواره‌ها و شبکه‌ها و تغییر مکرر برنامه‌ها، ارضای بصری و لذت جنسی بصری و عدم اشباع در آن، نقص در روابط بین فردی و خانوادگی، اختلال عاطفی و سلوک فردی، مشابهت‌سازی تصویر مجازی در دنیای واقعی توهم واقعیت‌انگاری و خطرهای مربوط به آن را از جمله علایم اعتیاد ماهواره‌ای برشمرد.

شریعتی، ناراحتی شنوایی و اختلال‌های ناشی از آن، ناکارآمدی و ناکامی‌های تحصیلی، تغییر حوزه شناخت عاطفی نسبت به مسایل واقعی و مجازی، ناامیدی و افسردگی نسبت به آینده و ترسیم نقشه برای زندگی و همچنین شک و تردید نسبت به حقایق و واقعیت‌ها و وابستگی به مرجع ماهواره ای را عمده‌ترین علایم اعتیاد ماهواره‌های اعلام کرد که در افراد به صورت کلی دیده می‌شود.

قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اختلال در عملکرد آموزشی افراد معتاد به ماهواره، اظهار کرد: اختلال در روابط خانوادگی، وجود اضطراب و افزایش تنش در فرد به صورت دایمی، پیدا شدن زمینه‌های افسردگی، آسیب‌پذیری مقابل انواع استرس‌ها، اجتماع گریزی و انزواطلبی از پیش‌آگهی‌های اعتیاد ماهواره‌ای است.

وی، پیش‌آگهی‌های اعتیاد را نیازمند مطالعه بیشتر در جامعه دانست و تصریح کرد: بین پیش‌آگهی اعتیاد ماهواره نمی‌توان تفکیک قایل شد زیرا مقابل آن استفاده معمولی افراد به دلیل وضعیت شغلی آنها از ماهواره وجود دارد.

شریعتی با بیان اینکه هنوز درباره شیوع و همه‌گیرشناسی اعتیاد ماهواره بین زن و مردم به نسبتی نرسیده‌ام، ابراز کرد: درصد مردها در استفاده از ماهواره به نظر می‌رسد بیشتر از زن‌ها باشد اما هنوز به صورت کامل مشخص نشده است.

پیشگیری از اعتیاد ماهواره‌ای نیازمند پیگیری در سطح فردی، اجتماعی و ملی است

قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، تحقیق درباره شغل و تحصیلات استفاده‌کنندگان از ماهواره را مهم نامید و خاطرنشان کرد: راه‌های پیشگیری از اعتیاد ماهواره‌ای باید در سطح فردی، اجتماعی و ملی برای اصلاح رفتار افراد پیگیری شود.

وی، اصلاح نگرش فردی را موثر خواند و بیان کرد: اصلاح روابط بین فردی، ایجاد فرصت خودابرازی و مشارکت‌پذیری، ایجاد انگیزه‌های درونی برای ابراز خود، ایجاد مسئولیت‌پذیری در شغل و پیگیری آن، شناخت توانایی فرد و ایجاد فرصت بروز در آن زمینه‌ها، تهیه خواندنی‌های مناسب و ایجاد فرصت‌های فعالیت‌های مورد علاقه گروهی از راه‌های پیشگیری از اعتیاد ماهواره‌ای است.

شریعتی، تقویت مبانی اعتقادی و مناسب‌سازی آن در پیشگیری از اعتیاد ماهواره‌ای را تاثیرگذار عنوان کرد و گفت: اصلاح رفتار خانوادگی و ایجاد تقویت آن، معرفی رسانه‌های مرجع و برگزاری جلسه‌های نقد و بررسی شبکه‌های ملی و ماهواره‌ای با حضور گروه‌های مرجع در پیشگیری از اعتیاد ماهواره‌ای موثر است.

قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، حوزه جسمی جنسی، ذهنی عقلی، عاطفی روانی، اجتماعی، تربیتی اخلاقی، سیاسی امنیتی و شغلی معیشتی را عمده‌ترین پیامدهای اعتیاد ماهواره‌ای خواند و یادآور شد: اعتیاد ماهواره‌ای نیاز به مطالعه کامل‌تری دارد تا خانواده‌ها بتوانند در آینده در این حوزه آسیب کمتری ببینند.

منبع: http://gilan.farhang.gov.ir/fa/news/47728

http://gilan.farhang.gov.ir/fa/news/47728




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: اعتیاد , عکس , گوگل , جدید ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
درباره من: به وبلاگ من خوش آمدید در این وبلاگ مطالبی راجب اسیب های اجنماعی نوپدید (اعتیاد به اینترنت)برای شما بازدیدکنندگان گرامی اماده کردم عتیاد به اینترنت یا در سطحی وسیع‌تر استفاده بیش از حد از اینترنت و رایانه در زندگی و وابستگی به آن به صورتی که در انجام کارهای روزانه مشکلاتی پیش آید. این اختلال گونه‌ای از مشکلات روانی محسوب می‌شود که البته این طبقه‌بندی همچنان مورد تحقیق و بررسی است. فعالیت آنلاین افراد مبتلا به این اختلال می‌تواند انجام بازی‌های رایانه‌ای، وبلاگنویسی، پورنوگرافی، شبکه‌های اجتماعی یا خرید اینترنتی باشد. مخالفان این نظریه اعتقاد دارند که این نوعی عادت و رفتاری تکراری است و گونه‌ای از اعتیاد محسوب نمی‌شود.